Aranygaluska glutén és laktózmentesen
2020. április 27. írta: Ízvilágom

Aranygaluska glutén és laktózmentesen

img_20200425_184259.jpgMég sosem készítettem aranygaluskát, de most mivel volt még itthon dióm, s nem akarta, hogy veszendőbe menjen. Ezért már hetek óta megvolt az ihlet a galuskára, s most neki is vágtam az elkészítésének.

Azt gondoltam sokkal ördöngösebb feladat, de tulajdonképp nem nehezebb, mint bármely kelt tésztával tevékenykedni.

Annyiban volt más a dolog, mint a nagymama receptjében, hogy mivel glutén és laktózmentes a liszt melyből dolgoztam, így a folyadék mennyisége picit több, mint az általános aranygaluska esetében.

Kissé talán macerás édesség, de nekem nagyon bejött. Utoljára gyerekként ettem, s most valahogy úgy éreztem ki kell próbálnom a mentes változatot is, hogy mennyire marad puha másnapra. S azt kell, mondjam, hogy ahhoz képest, nagyon jó állaga lett a tésztának. Még a Zuram is azt mondta finom.

Hozzávalók:

A tésztához:

  • 50 dkg liszt (nálam gluténmentes Schar B mix és Nutrifree Dolci fele – fele arányban)
  • 2 tk útifűmaghéj
  • 3 L-es tojás sárgája
  • 5 dkg élesztő
  • 4 dl tej (nálam laktózmentes)
  • 0,5 kk só
  • 1 jó nagy citrom reszelt héja
  • 10 dkg vaj (nálam laktózmentes)
  • 2 tk cukor

A forgatáshoz:

  • 20 dkg cukros darált dió (15 dkg diót kevertem 10 dkg cukorral. Ez a mennyiség nyilván változtatható, annak függvényében ki mennyire édesszájú)
  • 1 citrom reszelt héja
  • 20 dkg vaj (nálam laktózmentes)

A sodóhoz:

  • 5 tojássárgája
  • 5 dkg cukor
  • 3 dl tej (laktózmentes)
  • 2 csomag vaníliás cukor, vagy 1 db vanília rúd kikapart magja, vagy 1 csipetnyi vanília őrlemény (én ez utóbbit használtam)

Elkészítés:

A lisztet egy tálba szitáljuk, és elkeverjük benne a sót, a citromhéjat és a cukrot. Közben az élesztőt kevés tejben felfuttatjuk egy kis cukorral, a szobahőmérsékletű vajat pedig habosra keverjük a tojások sárgájával. Mindkettőt a liszthez adjuk, és elkezdjük dagasztani. Aki erős, az dagaszthatja kézzel is, nyilván a nagymama még így csinálta, én azonban már a technika segítségét veszem igénybe, és nálam gép végzi a feladatot. A tejet apránként adagoljuk a tésztához, már csak azért is, mert a gluténmentes tészta sosem lesz olyan, mint a rendes lisztes tészta, s ez esetben egy nagyon lágy tésztát kell, hogy kapjunk. Mivel az útifűmaghéj is sok folyadékot igényel, azért nem baj ha úgy tűnik nagyon lágy a tészta.  Elég, ha csupán 30-40 percig meleg helyen kelesztjük, de én, most amíg a tészta kelt elszaladtam vásárolni, így nálam 1- 1,5 órát kelt a tészta. Ekkor egy még mindig lágy, de óvatosan használható tésztát kaptam. Mentes tészta esetében nekem az vált be, hogy mindig sokkal lágyabb tésztát készítek s azzal inkább óvatosabban dolgozom, de úgy puhább marad a végeredmény, mintha megpróbálnám ugyanazt a tésztát elérni, mint rendes lisztből. Ha azt próbálnám elérni, akkor egy beton keménység végeredményt kapnék.

Közben előkészítünk egy 24 -26 cm-es tortaformát, kinek mekkora van otthon. Jó vastagon megkenjük vajjal, és az oldalát is megszórjuk liszttel (rizsliszt).

20 dkg vajat felolvasztjuk. Ha nagyon meleg lenne, kissé hűtsük ki felhasználás előtt.

A diót ledaráljuk, és összekeverjük a kristálycukorral, majd hozzá reszeljük a citromhéjat is.

Ha a tészta megkelt, kb 1,5 cm vastagra nyújtjuk a lisztezett gyúródeszkán, majd egy apró pogácsaszaggató segítségével kiszaggatjuk. Mindegyik darabot beleforgatjuk az olvasztott vajba, majd a cukros dióba, és a sütőformába egymás mellé helyezzük őket, amíg beterítik a forma alját. Ezt követően újabb réteg következik a kiszaggatott tésztából egészen addig, míg elfogynak a tészta.. Sütés előtt hagyjuk még kb. 30-40 percig kelni a formában, majd előmelegített sütőben 180 °C-on, legalább 30 percig süssük.

A sodóhoz a tejet a tojások sárgájával, a vaníliával és a cukorral teljesen egyneműre keverjük, majd gőz fölött, folyamatos kevergetés mellett sűrűre főzzük.

img_20200426_174239.jpgimg_20200425_184103.jpgimg_20200425_184053.jpgimg_20200426_174226.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://izvilagom.blog.hu/api/trackback/id/tr9315644780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása